Har foretatt tidenes CO2-kutt

Samtlige av Remiks sine biler som samler inn husholdningsavfall, kjører nå på biodiesel. Det betyr at de reduserer sine utslipp av CO2 med mellom 80 og 90 prosent!

Transportkoordinator Frode Lorentsen ved Remiks sitt tankanlegg for HVO100-diesel.

Ikke bare har bilene tilknyttet selskapet Remiks Husholdning nesten eliminert CO2-utslippene sine, de har i løpet av 2019 fått egen «bensinstasjon» inne på Remiks-anlegget.

‒ Vi trengte en pumpe beregnet for lastebil, og det er det ikke enkelt å finne ellers i byen. Derfor har vi laget et eget tankanlegg for HVO100-diesel inne på området vårt, forteller Frode Lorentsen som er transportkoordinator i Remiks.

Her kan renovatørene raskt og enkelt fylle opp tanken når de er inne for å tømme det optisk sorterte avfallet de har samlet inn.

Les også: Lavere klimagassutslipp enn før

Bærekraftmål 13: «Handle umiddelbart for å bekjempe klimaendringene». Norge har en betinget forpliktelse om å redusere utslipp av klimagasser i 2030 med 40 % ift 1990. Drivstoff er en del av løsningen.

360.000 km

Hvert år kjører Remiks sine biler rundt 360.000 kilometer for å samle inn husholdningsavfall. Så mange kilometer blir det med daglige tømmeruter for å samle inn nytt råstoff og restavfall fra husholdningene i Tromsø og Karlsøy.

«Når vi har byttet, har vi sørget for å kjøpe biler i høyeste miljøklasse.»

Frode Lorentsen

Når de nå har byttet til Euro6-klassifiserte biler, og kjører kun på HVO100-diesel, har de redusert utslippet til et minimum.

‒ Endringen har gått gradvis. Vi har byttet ut bilene en etter en ut fra slitasje, og i vanlig utskiftingstempo. Når vi har byttet, har vi sørget for å kjøpe biler i høyeste miljøklasse, forklarer Lorentsen. Remiks har gjort mange undersøkelser og tester for å finne fram til de beste bilene på markedet. Å gå over til elektriske lastebiler har ikke vært aktuelt. Dette skyldes både avstander, værforhold og topografi.

Les også: Nye porter gir varmere bygg

Remiks-biler

Remiks-bilene som samler husholdningsavfall tilbakelegger 360.000 kilometer i året.

Kjører på gjenvinnbart avfall

For å takle vinterens utfordringer har Remiks biler som har med egen strøsand og eget system for å raskt få på kjettinger. Årevis med erfaring i å klatre rundt på den stedvis svært bratte Tromsøya på all slags føre, har gjort at det er høye kvalitetskrav som må oppfylles før innkjøp av nye kjøretøy.

Biodiesel-tanking

Sjåførene har enkel tilgang for fylling av biodisel, med tankanlegg på Remiks-anlegget.

‒ HVO100 er som er vegetabilsk diesel produsert på organisk og gjenvinnbart avfall. Økonomisk er det dyrere enn vanlig diesel, men for den ekstra kostnaden er bra for miljøet og det er den verdt, sier Lorentsen.

Siden 2019 har alle bilene som samler inn husholdningsavfall kjørt på drivstoffet HVO100.