Lavere klimagassutslipp enn før

Klimaregnskapet for 2019 viser at Remiks sitt totale utslipp av klimagasser går ned, selv om aktiviteten går opp.

Sigve Daae Rasmussen.

Sigve Daae Rasmussen kan oppsummere klimaregnskapet for 2019 med at klimautslippene går ned.

Klimaregnskapet for Remiks for 2019 viser en utslippsnedgang på 5,42 prosent per tonn med avfall levert til avfallsselskapet.

‒ Våre direkte utslipp til miljøet er det biler og maskiner som står for. Når vi nå ser at dette er på vei ned, er det fordi vi har gjort en rekke tiltak for å oppnå dette, forklarer HMS- og Kvalitetsleder Sigve Daae Rasmussen i Remiks.

Tre hovedfaktorer

For det første er transportlinja mellom produksjonshallen og Kvitebjørn Varme endelig kommet i stabil drift. Det er ikke lenger nødvendig å bruke bil for å frakte ferdig kvernet avfall mellom de to byggene.

I tillegg til dette fornyes stadig maskinparken og da med den høyeste energiklassen som finnes. Det betyr at de bruker mindre diesel.

Så er det absolutt største enkelt-tiltaket at samtlige av Remiks Husholdning sine biler etter hvert har gått over til HVO100 diesel. Dette er en type biodiesel produsert på slakteavfall og annet organisk materiale. I 2019 ble det brukt 37.000 liter av dette drivstoffet.

Bærekraftmål 13

Bærekraftmål 13: «Handle umiddelbart for å bekjempe klimaendringene». Norge har en betinget forpliktelse om å redusere utslipp av klimagasser i 2030 med 40 % ift 1990.

«Vi forsøker å bli mer bevisst når det gjelder innkjøp. I tillegg vekter vi miljø når vi kjører anbudsprosesser»

Sigve Daae Rasmussen, HMS- og kvlitetsleder i Remiks.

‒ Vi har slitt litt med å få tak i slik diesel, men nå har vi etablert eget tankanlegg og er selvforsynt. Det betyr at vi har redusert CO2-utslippet på å samle inn avfall i Tromsø og Karlsøy med rundt 80 prosent. 2020 blir første hele driftsår med HVO100-diesel på alle disse bilene. Derfor forventer vi ytterligere nedgang i klimaregnskapet for neste år, melder Rasmussen.

Biodrivstoff.

Delvis overgang til biodrivstoff har bidratt til reduksjon av klimagassutslippene.

Bevisste varekjøp

Biodieselen er dyrere enn vanlig diesel, men gevinstene for miljøet er så store ved å bruke den. Derfor kan du neste gang du ser en av Remiks sine sidelastere samle inn husholdningsavfall, huske på at de slipper ut 80 prosent mindre CO2 enn vanlige lastebiler.

Stadig jobber Remiks for å få flere maskiner og utstyr over på elektrisk kraft. I løpet av 2020 ventes en ny og helelektrisk avfallskvern som også vil kunne redusere forbruket noe.

‒ Det andre store området vi jobber med for å redusere utslipp, er varekjøp. Vi forsøker å bli mer bevisst når det gjelder innkjøp. I tillegg vekter vi miljø når vi kjører anbudsprosesser, forklarer Rasmussen.

Tunnelen

Stabil drift av transportbåndet i tunnelen inn til Kvitebjørn Varme har redusert kjøring med bil, og dermed klimagassutslipp.

Klimagassutslipp fra biler

Remiks-bilene er, naturlig nok, den største enkeltkilden til klimagassutslipp.

I tillegg er Remiks sine ansatte svært bevisste om de trenger møbler eller annet utstyr til kontorene sine. Da starter jakten alltid på egen bruktbutikk. Enkelte medarbeidere har hentet alt av kontormøbler og -utsmykking derfra.

‒ Ved at vi nå har overtatt driften av bruktbutikken har vi også bedre kontroll på omløpshastighet og varetrafikk der, sier Rasmussen.

Han forteller at Remiks generelt er opptatt av å få tak i lokale varer ved innkjøp. I tillegg forsøker de, i den grad det er mulig, å redusere utslipp på frakt og transport ved å utnytte returtransport der det er mulig. Det gjelder spesielt mellom Tromsø, Nord-Troms og Alta, hvor det kjøres mye ulikt avfall til deponi, fjernvarmeanlegg eller sorteringsanlegg.

Les også: Har foretatt tidenes CO2-kutt

Les også: Sorterer raskere og bedre

Les også: Løste besværlig transport

 

Bruktbutikken

Bruktbutikken bidrar til klimagassreduksjonene, fordi mange kontor i Remiks er møblert med miljøvennlige innkjøp herfra.