Løste opp besværlig transport

Transportbåndet som forsyner Kvitebjørn Varme med ferdig kvernet restavfall fra Remiks, har hatt utfordringer helt siden det ble montert mellom de to byggene. I 2019 ble det tatt grep som gjør at hele produksjonen av brennbart avfall nå er forenklet.

En tunnel med transportbånd sørger for direkte transport fra produksjonshallen og inn til Kvitebjørn Varme.

‒ Hovedutfordringen var at tverrlinja mellom de to byggene ikke var isolert. Det betød at vi fikk mye feil på transportbåndet på grunn av frost om vinteren. I tillegg var også veldig trangt der inne og vanskelig å gjøre vedlikehold, forklarer daglig leder Nicolai Sebergsen i Remiks Produksjon AS.

Les også: Nye porter gir varmere bygg

20 meter mellom

Da Kvitebjørn Varme bygget sitt energigjenvinningsanlegg på en øremerket del av tomta som Remiks disponerer, var det viktig å flytte ferdig kvernet brennbart avfall så raskt og enkelt som mulig fra avfallkverna til Remiks og over i grua som forsyner de gigantiske ovnene til Kvitebjørn med brensel.

Det ble derfor bygget et transportbånd mellom de to byggene, men dessverre har det vært i perioder vært store utfordringer med å få dette til å fungere optimalt.

I 2019 er det derfor tatt grep for å forbedre konstruksjonen rundt transportbåndet. Selve den overbygde brua mellom de to byggene er utvidet slik at det er lettere å komme til for å utføre reparasjoner og vedlikehold. I tillegg er bygget etterisolert slik at den vesle overgangen mellom de to byggene holder plussgrader hele tiden. Dermed fungerer også det automatiske vaskeanlegget etter hensikten, og transportbåndet kan spyles ned hver dag etter bruk. Dette bidrar til å forenkle vedlikeholdet og ikke minst bedre driftssikkerheten på transportbåndet.

Bærekraftmål 8: «Fremme varig, inkluderende og bærekraftig økonomisk vekst, full sysselsetting og anstendig arbeid til alle». Øke den økonomiske produktiviteten gjennom diversifisering, teknologisk modernisering og innovasjon. Effektivisering er en vesentlig del av løsningen.

‒ Vi har automatisert anlegget med over- og underspyling av transportbåndet. Hele prosedyren tar 30 minutter så er båndet rengjort, forklarer Sebergsen.
Oppgraderingen var ferdig og anlegget har vært i full drift siden årsskiftet 2019/2020.

Avfallskvern.

Avfallskverna til Remiks maler opp alt restavfall før det sendes til energigjenvinning.

Måtte bruke bil

‒ Før vi gjorde disse utbedringene var vi til tider nødt å bruke bil for å frakte ferdig kvernet avfall de 20 meterne mellom byggene. Det var både tungvint og uhensiktsmessig. Nå går hele kvernlinja slik den skal, og avfallskverna har en kapasitet på å ta unna 40 tonn i timen, forklarer Sebergsen.

Den store avfallkverna knuser både vanlig restavfall fra husholdningene, den kverner restavfall fra returstasjonen og den tar unna restavfall fra næringslivet. Remiks bruker store maskiner inne i hallen ved siden av kverna til å grovsortere avfallet fra næringslivet. En av disse maskinene er oppgradert i 2019. Den er mye større og kan derfor sortere raskere. I tillegg har den mindre utslipp enn den gamle.

Ved siden av alt det de kan sortere visuelt, sørger en stor magnet som er påmontert like ved kverna for å trekke ut alt metallisk avfall som ikke skal brennes. Metall kan materialgjenvinnes, og skal ikke kastes som restavfall.

Les også: Væpnet med miljøpistol