Om noen år håper Remiks å kunne tilby fullstendig utslippsfrie avfallsløsninger til næringskundene sine.
Det store målet for Remiks Næring er å kunne love utslippsfri håndtering av avfall, i tillegg til god sortering som tilrettelegger for gjenbruk.
Daglig leder Stein Åge Kaspersen i Remiks Næring AS er tydelig på ambisjonene. Selskapet er i prosess for å få mest mulig over på elektrisk drift, det vil si nullutslipp fra det øyeblikket de blir kundens avfallspartner.
‒ Når det gjelder maskiner vi bruker her inne på anlegget, truck og småbiler, er det en enkel prosess å bli utslippsfri. Betydelig mer utfordrende blir det når det gjelder større kjøretøy. Vi har muligheten til å kjøre på biodiesel og med det redusere utslippene betydelig, men foreløpig er kostnadene på dette drivstoffet så vidt mye dyrere enn vanlig drivstoff slik at vi ennå ikke har kunnet ta dette i bruk for våre kunder.
Les også: Væpnet med miljøpistol
Bærekraftmål 13: «Handle umiddelbart for å bekjempe klimaendringene». Norge har en betinget forpliktelse om å redusere utslipp av klimagasser i 2030 med 40 % i forhold til 1990.
Bruker minst mulig drivstoff
Når det er sagt kjører Remiks allerede med høyeste euroklasse på alle sine tyngre kjøretøy. Det betyr at de bruker lite drivstoff og har lavt utslipp sammenliknet med biler med lavere euroklasse.
Kaspersen vet at mange kunder, spesielt i byggebransjen, er svært fremoverlente hva angår miljø.
‒ Jeg tror det vil bli mer og mer vanlig med utslippsfrie byggeplasser. Da er det en selvfølge at Remiks må klare å frakte det utbyggeren produserer av avfall, både gjenvinnbart og restavfall, inn til vårt prosesseringsanlegg uten å belaste miljøet, sier Kaspersen.
Foreløpig har han ikke mottatt noen henvendelser angående utslippsfrie avfallsløsninger, men han håper og tror de vil komme om ikke så veldig lang tid. Før den tid håper han at Remiks skal kunne ha løsninger på plass. Selskapet vil være offensivt og nyskapende, og jakter aktivt løsninger for å redusere klimagassutslippene.
Les også: Har foretatt tidenes CO2-kutt
Stein Åge Kaspersen er daglig leder i Remiks Næring AS.
Legger press på seg selv
‒ Jeg vil anta at det meste våre kjøretøy med tiden vil bli helelektrisk. Teknologien blir bedre for hver dag som går. Men inntil da må vi være årvåkne, og forsøke å forurense minst mulig med de løsningene vi benytter i dag.
«Mange av de nye kundene som kommer inn, opplyser at de velger Remiks av miljøårsaker»
Stein Åge Kaspersen, daglig leder i Remiks Næring.
Kaspersen forklarer hvordan Remiks jobber for å redusere utslipp selv om kjøretøyene fortsatt bruker diesel. Det handler om å sørge for at bilene hele tiden har last, og ikke kjører tom over lengre strekninger. I tillegg er Remiks opptatt av å opprette gode avfallsplaner med kunden, slik at det ikke blir mye unødvendig kjøring for å ivareta en høy sorteringsgrad på næringsavfallet. Mange kunder har en løsning hvor de selv ringer hver gang de trenger tømming framfor at Remiks kjører faste dager og opplever stor variasjon i mengden avfall de henter inn.
‒ Det beste vi kan bidra med er å hele tiden legge press på oss selv. Hver gang vi anskaffer noe ønsker vi å tilstrebe nullutslipp. Vi er allerede i en prosess hvor samtlige småbiler fases over til elbil, sier Kaspersen.
Webverktøy gir oversikt
2019 har vært et år hvor Remiks opplever enda større etterspørsel fra næringslivet om optiske sorteringsløsninger.
‒ De fleste kontorbedrifter har nå optisk sortert avfall. Mange av de nye kundene som kommer inn, opplyser at de velger Remiks av miljøårsaker. Vi er hele veien åpne om hvordan vi behandler avfallet som kommer inn og hvordan det er viktig at det leveres for å sikre best mulig kvalitet på råstoffet som skal gjenvinnes. Vi opplever å tilby gode og troverdige avfallsløsninger som kunden setter pris på, sier Kaspersen.
Inntil videre er det transporten som er det største hinderet for målet om nullutslipp.
Nytt av 2019 er at næringskundene til Remiks kan logge seg inn å få en live oppdatering på hver enkelt tømming som gjøres. Resultatene på hva de har levert inn produseres samme dag som avfallet tømmes og samles i en oversikt som er tilgjengelig for kunden til enhver tid.
‒ Slik får kunden full kontroll på eget miljøregnskap. Før genererte vi selv statistikker til kundene, men nå kan de via webverktøyet hente ut oppdatert oversikt i det øyeblikket de har behov for denne, forteller Stein Åge Kaspersen. Webverktøyet er en innovativ løsning som gjør det enklere både for Remiks og for kundene å ha full oversikt over kundenes ulike miljøbidrag.