Resirkulerte hele hotellet

Thon hotel Tromsø har nylig fått totalrenovert alle rom og korridorer. Møbler og utstyr fra de gamle rommene er solgt via Remiks sin bruktbutikk.

Aid Schei Lillegård og Kjell Antonsen har tatt nye steg for miljøet på vegne av Thon Hotel og Consto, noe som har ført til gevinster for begge.

‒ Det er ti år siden hotellet var nytt, og renovering var påkrevd. Det begynte å bli slitt. I tillegg oppgraderes Thon-hotellene nå i nye farger og stil, forteller hotelldirektør Aid Schei Lillegård, om foranledningen til at hotellet hennes ble resirkulert.

Mye av inventaret fra rommene, som nattbord og lamper, senger og lenestoler, var likevel fullt brukbart ennå.

‒ Da vi renoverte Thon hotell Polar på andre siden av veien, klaffet det slik at det var noen ledige lokaler på gateplan like ved. Der samlet vi alt brukbart og kunne la Bymisjonen få selge møbler og senger til egen inntekt, forteller direktøren.

Bærekraftmål 12: «Sikre bærekraftige forbruks- og produksjonsmønstre». Innen 2030 skal avfallsmengden reduseres betydelig, gjennom forbud, reduksjon, gjenvinning og ombruk. I Norge er det kritisk viktig at også næringslivet bidrar.

Resirkulert, tilfreds

Hotelldirektør Aid Schei Lillegård ved Thon hotel Tromsø og prosjektleder Kjell Antonsen ved Consto er veldig godt fornøyd med at alle gamle møbler, senger og lamper er gjenbrukt via Remiks sin bruktbutikk.

Gjenbruk har lenge vært tema i Thon-kjeden, og i 2020 opprettet de en egen gjenbruksavdeling. Før den tid er det det mange lokale direktører ved ulike hotell som har gjort som Aid Schei Lillegård, og levert ting de har byttet ut til gjenbruk.

Remiks bruktbutikk

Consto har fått oppdraget med å pusse opp Thon i Tromsø. Dette er det første hotellprosjektet hvor de har Remiks som avfallspartner.

‒ Ting som vi tidligere har levert som restavfall kan vi nå materialgjenvinne eller gjenbruke, det har vært veldig positivt, sier prosjektleder Kjell Antonsen ved Consto.

De fikk tidlig tilbud fra Remiks sin bruktbutikk, som kunne hente og videreformidle alt av møbler og inventar som var i god nok stand til videresalg.

Reirkulert,  strippet etasje

Consto har tatt for seg et par etasjer i slengen. Slik ser det ut før nye tak, vegger og gulv kommer på plass.

«Ting som vi tidligere har levert som restavfall kan vi nå materialgjenvinne eller gjenbruke, det har vært veldig positivt»

Kjell Antonsen, prosjektleder Consto

‒ Vår utfordring var hele tiden plass. Vi har hatt to søppelcontainere ute i gata og to i bakgården, og hele logistikken rundt et slikt prosjekt er utfordrende ‒ spesielt når du plusser på den snøvinteren vi har hatt i tillegg. Men Remiks kom og hentet møblene etter hvert som vi tømte rommene, så alt ble enklere for oss, forteller prosjektleder Kjell Antonsen i Consto. Totalt har de kanskje spart 70.000 kroner på å sende møblene til gjenbruk, kontra å gjøre slik man ofte gjorde før: levere det som restavfall. I tillegg har de fått en veldig hyggelig gjenvinningsgrad på hele prosjektet.

‒ Og så en veldig god samvittighet på toppen av alt. Det er kanskje det aller beste med dette, smiler Antonsen.

Resirkulert, bruktbutikk

Senger og møbler fra Thon hotel er solgt gjennom Bruktbutikken til Remiks.

Korona-preg

Å skulle resirkulere et hotell i drift er alltid komplisert. Ved Thon hotel Tromsø renoverte de 89 rom høsten 2019 og fram til årsskiftet. Så hadde de et lite opphold i den verste turistsesongen fram til 23.mars. Resten av de i alt 152 rommene som skulle renoveres var ferdig til 9. juni. Mellom 20 og 25 arbeidere har jevnt vært på hotellet i de siste vintermånedene, med rørleggere og elektrikere inkludert, og de har kunnet stenge en og en etasje for renovering. På grunn av koronapandemien ble det litt færre gjester å ta hensyn til, men ut over det har prosjektet gått akkurat som forventet.

Resirkulert,  containere

I forhold til tradisjonell avfallshåndtering, er kostnadene redusert med rundt 70.000 kroner.

«Det er en veldig fin metode for å holde miljøfokuset vedlike. Vi konkurrerer med oss selv for å forbedre oss hva angår miljø hvert eneste år»

Aid Schei Lillegård, direktør ved Thon hotel Tromsø

Antonsen forteller at de fikk en grundig gjennomgang med Remiks før prosjektet startet, hvor de planla logistikken for gjenbruk og avfallssortering. Consto er raus med godordene om sin avfallspartner. De mener det har fått god hjelp til å sortere, og god oversikt over hva de leverer inn gjennom webverktøyet som Remiks har gjort tilgjengelig for sine kunder.

Resirkulert, hotellrom

Aid Schei Lillegård og Kjell Antonsen inne på et rom som er strippet for alt og skal gjenoppbygges i nye farger og ny stil.

‒ Vi ligger godt innenfor kravet om å materialgjenvinne 60 prosent av avfallet vårt, sier Antonsen.

Schei Lillegård påpeker at denne prosessen også teller veldig bra når Thon hotel Tromsø skal resertifiseres som Miljøfyrtårn.

Konstant fokus

‒ Det er en veldig fin metode for å holde miljøfokuset vedlike. Vi konkurrerer med oss selv for å forbedre oss hva angår miljø hvert eneste år.

Tidligere hadde Thon hotel Tromsø tredelte søppelkasser på rommet hvor de ønsket at gjestene skulle sortere mat, plast og restavfall. Dette har fungert så dårlig og medført så mye merarbeid at de nå har én søppeldunk på hvert rom, og så sorterer de selv avfallet etterpå.

Resirkulert, ferdig rom

Slik ser de nyrenoverte hotellrommene ut.

‒ Du må egentlig ha et «søppelpoliti» om du skal oppnå ordentlig god sorteringsgrad. Vi har en vaktmester, som er fantastisk flink til å holde oss andre i ørene slik at hotellets avfall både fra fellesareal og rommene nå får best mulig sorteringsgrad, sier hotelldirektøren.

Les også: Lager designmøbler av resirkulert havplast

Les også: Gjenvinner 80 prosent av byggeavfallet

Les også: Polaria vil leve som de lærer